Een overdekte goederenwagen of bestelwagen is een wagon voor het vervoer van vocht-gevoelige goederen en is daarom geheel omsloten door zijwanden en een vast dak.
Ze worden vaak gewoonweg afgedekte wagons genoemd, en dit is de term die door de Internationale Spoorwegunie (UIC) wordt gebruikt. Sinds de...
Een overdekte goederenwagen of bestelwagen is een wagon voor het vervoer van vocht-gevoelige goederen en is daarom geheel omsloten door zijwanden en een vast dak.
Ze worden vaak gewoonweg afgedekte wagons genoemd, en dit is de term die door de Internationale Spoorwegunie (UIC) wordt gebruikt. Sinds de invoering van de internationale classificatie van goederenwagons door de UIC in de jaren zestig van de vorige eeuw is een onderscheid gemaakt tussen gewone en speciale overdekte wagons. Andere typen wagens, zoals koelwagens en goederenwagons met openingsdaken, zijn qua ontwerp nauw verbonden met overdekte wagens.
Soortgelijke vrachtauto's in Noord-Amerika zijn zwijnen.
Gedekte goederenwagons voor het vervoer van deellading of pakketgoederen zijn bijna even oud als de spoorwegen zelf. Omdat deelladingen de meest voorkomende vrachtgoederen waren in de beginperiode van het spoorvervoer, was de overdekte bestelwagen toen het belangrijkste type goederenwagen en omvatte bijvoorbeeld ongeveer 40% van het Duitse goederenvloot per spoor tot in de jaren zestig. Sindsdien zijn de open wagon en platte wagon echter steeds gangbaarder geworden. Daarentegen vormt de overdekte goederenwagon in landen als Duitsland nog steeds het merendeel van de twee-assige wagons, omdat het relatief lichte vrachtvervoer niet routinematig het gebruik van draaistelwagens vereist.
De voorheen wijdverbreide gewone overdekte wagon met zijdeuren werd in het derde kwartaal van de 20e eeuw vrijwel volledig verplaatst door speciale overdekte wagens met schuifwanden die met vorkheftrucks snel kunnen worden geladen en gelost met palletgoederen.
.
Bron:
Wikipedia (EN) (vertaald)